Laatste week op de Obstetrie

14 februari 2020 - Paramaribo, Suriname

Hallo allemaal!

We hebben deze week onze laatste week op de afdeling obstetrie gehad. Beide hebben we dit keer verschillende ervaringen meegemaakt.

Ilona:

Op maandag heb ik de artsenvisite nogmaals bijgewoond en heb ik alle termen opgeschreven die ik niet ken of niet begrijp. Deze heb ik die avond nog uitgezocht en genoteerd in mijn schrift. Ook heb ik mijn leerdoel voor de O.K. naar mijn begeleidster gestuurd, zodat zij een planning voor mij kan maken wanneer ik eventueel terecht kan.

Op dinsdag heb ik voor het eerst een baby gebaad! Voor mij was dit een heel bijzonder moment. Het was een kindje van nog geen 2 dagen oud.
Ook heb ik geleerd hoe je een patiënt moet uitschrijven als deze ontslagen wordt uit het ziekenhuis. Hierna heb ik er 6 zelf mogen doen. Wanneer je een kraamvrouw uitschrijft mag je als verpleegster zijnde de baby dragen naar beneden om de moeder te ontlasten. Uiteraard heb ik dit met alle liefde gedaan ;)

Woensdag hebben Zarifa en ik toestemming gevraagd om te mogen filmen, hierna hebben wij de ochtendzegen gefilmd. Een ochtendzegen houdt in dat je zingt tot goed, samen bidt en een dagtekst uit de bijbel voorleest. Ook hebben wij beide meegekeken bij het afnemen van een cervix kweek en hoe een echo van de cervix lengte gedaan wordt.

Vandaag (donderdag) heb ik het meeste geleerd. Ik heb nogmaals de baby's gebaad, gewogen en getempt. Ik heb een aantal opnamegesprekken gedaan en meer patiënten uitgeschreven. Op de afdeling gynaecologie heb ik bij een patiënt een infuus mogen plaatsen! Ik had in 1x raak geprikt! Omdat mw nog lab geprikt moest hebben, heeft de zr. waarmee ik naar de patiënt ben gegaan, ervoor gekozen om bloed af te nemen tijdens het plaatsen van het infuusnaaldje. Toen ik de naald na het plaatsen er uit had gehaald hield de zr. er een buisje onder om het bloed op te vangen die eruit gelopen kwam. Hierna moesten we het buisje weer snel omwisselen met de spuit waar NACL in zat om het buisje in het vat door te spoelen. Het was voor mij persoonlijk een hele ervaring haha. Maandag starten wij op de verloskamer, dan zullen er nog vele ervaringen volgen!