EERSTE WEEK STAGE

8 februari 2020 - Paramaribo, Suriname

Ilona:

Op 3 februari moesten wij ons om 7.00u melden bij zr. Margaret. Hier hebben we kennis gemaakt met de andere stagiaires en hebben we de standaard informatie gekregen. We hebben gezamenlijk de ochtendzegen gedaan. Dit houdt in dat je samen bidt en zingt tot god. Hierna hebben we een aantal formulieren ondertekend zoals de geheimhoudingsverklaring e.d. en hebben wij onze praktijkleerplan opgesteld. Ik kon mijn pratijkbegeleider nog niet ontmoeten omdat zij nog niet aanwezig was. We hebben een rondleiding door het hele ziekenhuis gekregen, het leek in eerste instantie heel groot omdat wij overal stopte maar het viel eigenlijk wel mee. Het ziekenhuis heeft 4 afdelingen: kinder/couveuse ic, interne afdeling, gynaecologie en obstetrie en de chirurgie. In eerste instantie zou ik op de kinderafdeling geplaatst worden, maar het leek zr. Margaret beter dat ik eerst met de gezonde baby's en kinderen zou werken voor ik met de zieke kinderen ging werken. De komende vijf weken sta ik dus op de obstetrie, gynaecologie en de verloskamers.

Op de eerste en tweede dag hebben we niet veel gedaan, het was erg rustig op de afdeling. Op dag twee heb ik de ochtend ook niet helemaal meegekregen omdat ik een afspraak had met zr. Bernice, mijn begeleidster. Samen met haar hebben we duidelijke afspraken gemaakt en kennis met elkaar gemaakt. Op de afdeling hebben we een rondje bedden opmaken gedaan en een ronde controles. Rapporteren en een patiënt opnemen wordt gewoon nog op papier gedaan. Dit vond ik soms wel lastig want niet alle handschriften waren even duidelijk. De bloeddruk en pols wordt handmatig gemeten, hier moest ik in het begin even aan wennen, maar na een of twee keer proberen lukte het wel. Ook hebben we een mw begeleidt naar de gynaecologie, waar ze onderzocht werd naar een bacterie. Dit was interessant om een keer meegemaakt te hebben.

De derde dag werd al wel wat leuker. Ik heb meegekeken bij het baden van de baby's, ik heb een opname mogen doen en een artsenvisite bijgewoond. De arts was erg betrokken met de stagiaires, als er een term was die moeilijk was legde ze het uit en deed ze haar best dat wij het zouden snappen.
De opname vond ik wel wat heftiger. Het was een meisje van 16, bevallen van haar eerste kind. Ze gebruikt sinds 3 jaar medicijnen tegen HIV, die ze heeft opgelopen nadat ze misbruikt was. Het horen van dit verhaal vond ik erg heftig en in eerste instantie wist ik niet zo goed hoe ik erop moest reageren.

Dag 4 heb ik het meeste gedaan. Samen met zr. Miriam heb ik een zaal uitgewerkt voor de artsenvisite en een nieuwe opname gedaan. Bij de artsenvisite heb ik de zaal opgedragen en afspraken met de arts gemaakt. Aan het einde van de dienst heb ik de zaal en de nieuwe opname overgedragen aan de middagdienst. Ook heb ik wederom meegekeken met het baden van de baby's zodat ik dit volgende week zelf mag doen. Verder heb ik gezien hoe een bloedtransfusie gedaan wordt. Ik heb ook kennis gemaakt met een van de gynaecologen en bijgewoond in het overleg tussen hem en de hoofdzuster.

Zarifa:

Op de eerste en tweede dag hebben we niet veel gedaan, het was erg rustig op de afdeling. Op dag twee heb ik de ochtend  samen met de andere collega's de ochtendzegen gedaan dit houd in dat we een paar liedjes zingen en de dagtekst uit de bijbel lezen, hier na word er gebeden en wenst de hoofdzuster ons een gezegende dag. toen de ochtendzegen klaar was  hebben we een rondje bedden opmaken gedaan en een ronde controles. Rapporteren en een patiënt opnemen wordt gewoon nog op papier gedaan. Dit vind ik wel heel erg lastig want, ik kan niet alle handschriften lezen en alles is in met afkortingen. De bloeddruk en pols wordt handmatig gemeten, hier moest ik heel even mee wennen want het ziekenhuis is gewoon open dus je hoort veel geluid van buitenaf. Ook hebben we een mw begeleidt naar de gynaecologie, waar ze onderzocht werd naar een bacterie. Dit was HEEL interessant om mee te maken. Toen ik het zag was ik echt in schok ik wist gewoon niet wat ik zag, ik had alleen in me hoofd als ik dit maar niet hoeft te doen als ik zwanger ben.

De derde dag werd al wel wat leuker. Ik heb een opname mogen doen en een artsenvisite bijgewoond. De arts was erg betrokken met de stagiaires, als er een term was die moeilijk was legde ze het uit en deed ze haar best dat wij het zouden snappen.
De opname vond ik wel schrikken. Het was een meisje van 18, die zwanger was van haar derde kind. Aan het einde van de dienst  heb ik de  nieuwe opname overgedragen aan de middagdienst.

Dag 4 heb ik het meeste gedaan. Samen met zr. Charmalita heb ik een zaal uitgewerkt voor de artsenvisite en een nieuwe opname gedaan. Bij de artsenvisite heb ik de zaal opgedragen en afspraken met de arts gemaakt. Ik mocht van mijn werkgeleider bloed halen bij het lab omdat ze een EC moest krijgen. Eenmaal weer op de afdeling mw geroepen en haar apart genomen. Ik mocht de infuus van mijn werkgeleider al inbrengen, maar omdat ik het nooit heb gezien in het echt heb ik ervoor gekozen om eerst te kijken. Het infuus was ingebracht en ik mocht het bloed inbrengen, dit op zich vond ik al helemaal geweldig. Aan het einde van de dienst heb ik de zaal en de nieuwe opname overgedragen aan de middagdienst.

De laatste dag hebben wij allebei de bus naar het ziekenhuis genomen. Het kostte 2,85SRD pp. dit is ongeveer 30 cent. Er zijn niet echt vaste haltes, wanneer je op stop drukt stopt de bus direct, tenzij deze op een kruispunt staat.

Morgen hebben we een vrije dag, dan gaan we naar de stad!

zkhhet binnenplein van het ziekenhuis

zkh voorde voorkant van het ziekenhuis, waar we bij de bus uitstapte

zkh uitzichtuitzicht van de patientenkamer op de 2e verdieping

busritde busrit tjauw mintjauw min

1. Mam:
    8 februari 2020
    Wat een mooie ervaringen al op de eerste week, dit belooft nog veel voor de komende weken.👍
  2. Gisela Van Eijk:
    8 februari 2020
    Nouw heel mooi dames ik kijk uit naar jullie tweede week. Volgende week ben ik er gauw weer bij om het te lezen.
  3. Anamari:
    9 februari 2020
    Wat een mooie ,indrukwekkende 1e week. Super stoer dat jullie deze kans hebben genomen! Héél wat anders dan bij ons he 🤭👌